Onbekend is onbemind. Daarom laten we jou kennismaken met SAYSKY, een nieuw kledingmerk in ons gamma. Een kledingmerk dat er bovendien niet voor terugdeinst om uit te pakken met slogans als ‘Fuck the norm’. Een kledingmerk met een verhaal.
SAYSKY werd opgericht door Lars C. Pedersen, een voormalige pro windsurfer. In 2010 liet hij het windsurfen voor wat het was en maakte de switch naar lopen en triatlon. Toen hij op zoek ging naar nieuwe trainings- en racekledij, merkte hij al vrij snel op dat het aanbod van loop- en triatlonkleding niet aan zijn behoeften voldeed.
Lars had het gevoel dat hij nogal veel compromissen moest sluiten, vooral op vlak van persoonlijke stijl. De windsurf community is heel ongedwongen en relaxt. De esthetiek en levensstijl die erbij hoort ook. En dat stond haaks op het type kleding dat veel loop- en triatlonmerken op dat moment aanboden. Het was allemaal vrij generiek, technisch en snel. Het paste totaal niet bij Lars zijn look en casual levensstijl. Het is vanuit die optiek dat hij SAYSKY heeft opgericht in de zomer van 2013. Hun roots liggen in Kopenhagen en dat merk je ook aan hun stijl. Die is Scandinavisch, urban en minimalistisch.
De missie van SAYSKY is duidelijk: ze willen kwalitatieve performance sportkleding maken met een urban design. Sportkleding die enorm functioneel en technisch is, maar die tegelijkertijd ook heel casual is. Dat heeft uiteraard te maken met Lars zijn visie voor SAYSKY, maar ook met zijn visie op performance.
“Ik heb me altijd afgevraagd waarom je er zogezegd snel moet uitzien om snel te kunnen lopen? Het moet toch mogelijk zijn om snel te lopen en er tegelijk nog relaxed uit te zien. Mentaal kan dit alleen maar gunstig zijn. Relaxed een wedstrijd aanvangen zal je verder brengen dan wanneer je één brok spanning bent.” - CEO Lars Pedersen
Daarnaast heeft SAYSKY ook een licht provocerend kantje dat doorschemert in de designs. Niet omdat Lars per se een rebel is, maar omdat hij de grenzen van sportkleding wil verleggen. Hij wil iedereen aanmoedigen om een stap verder te gaan in het leven, maar zonder dat het te competitief wordt. En die casual attitude is voelbaar in elke running tee, singlet of tight die ze ontwerpen.
‘Fuck’ is inderdaad een sterk woord, maar bij SAYSKY gebruiken ze het vooral om de boodschap die erachter schuilt op een emotionele manier kracht bij te zetten. Die specifieke collectie draait om diversiteit. Ze willen mensen motiveren om zichzelf te zijn. 'Fuck the Norm' gaat dan ook over het omarmen van jezelf. Je seksualiteit, geslacht, ras en religie. Het gaat om je eigen richting kiezen en je niets aantrekken van de norm en van hoe anderen vinden dat je je moet gedragen. Het is een boodschap die ook aansluit bij de algemene baseline van het merk.
‘Be a star’ wil zeggen: heb het lef om jezelf te zijn. Je hoeft zelfs niet de beste te zijn, zolang het maar je beste zelf is. ‘Not made for walking’ gaat ook al even mee. Daarmee willen ze duidelijk maken dat lopen deel uitmaakt van hun DNA en dat het bij SAYSKY gaat over vooruit blijven gaan - in je sport en in het leven. Man of vrouw, beginnende loper of ervaren rot, het maakt niet uit.
Ja, één van hun andere statements vat het goed samen: Fast Has No Gender. Snelheid is geen kwestie van gender of geslacht. Snelheid is een gemoedstoestand, een sensatie. Het gaat om het gevoel dat je niet te stoppen bent. Vandaar ook onze keuze om bepaalde unisex kledingstukken zoals de T-shirts uit te brengen.
“De look van deze producten kan voor sommigen al reden genoeg zijn om voor deze kledij te kiezen. Er wordt regelmatig gespeeld met verschillende kleuren en prints wat alleen maar meer karakter geeft aan de items. Daarnaast is pasvorm en comfort natuurlijk ook nog een belangrijke factor. Wel, ook daar zit het snor bij SAYSKY!”
“Als je van 2in1 loopshorts houdt, dan zal de 2in1 van SAYSKY zeker ook in de smaak vallen. Een effen short afgewerkt met hun eigen logo, niets op aan te merken aan het ontwerp. De stof voelt ook nog eens licht aan en de ingebouwde tight zit aangenaam. Ideaal dus. De short is ook niet te lang waardoor hij tempotrainingen aankan. De singlets en loopshirts zitten eveneens comfortabel dankzij de lichte materiaalkeuze. Het is enkel een beetje opletten voor de pasvorm van het singlet. Deze valt over het algemeen iets groter uit. Tenslotte werden de petjes ook aan een test onderworpen: De voorkant is stevig waardoor regen uit het gezicht blijft. Het overige materiaal is dan weer lucht genoeg zodat je nog voldoende ventilatie ervaart.”
SAYSKY is sinds enkele maanden bij Runners' lab te verkrijgen. Zowel online als in de winkels in Zwijndrecht en Antwerpen vind je hun producten terug. Heb je vragen over een bepaald kledingstuk? Aarzel dan niet om ons WhatsApp-team te contacteren door via de webshop rechts onderaan door te klikken op het telefoontje of gewoonweg via het nummer +32 479 05 65 99. Van maandag t/m zaterdag zal het team tussen 9u30 en 18u00 jouw berichtjes zo snel mogelijk proberen beantwoorden. Een ouderwets bezoekje aan onze winkel om je vragen in levenden lijve op onze adviseurs af te vuren is natuurlijk ook toegestaan.
Doelen zijn er om na te streven, grenzen om te verleggen en goede voornemens… die zijn er te vaak om na drie weken in de vuilbak te belanden. Niet deze keer. Tom liet zich inspireren om een halve marathon te lopen. Een jaar later inspireert hij jou.
Noteer 5 februari alvast in je agenda. Vanaf dan nemen we je zes trainingssessies lang op sleeptouw zodat je met goede benen en een gezonde dosis zelfvertrouwen aan de start staat van de Antwerp 10 Miles. Antwerpen loopt, iedereen kan dit!
De Runners’ lab Social Runs lopen ook in 2023 door. Dit jaar gaan we niet op zoek naar het allermooiste loopparcours, wel naar de gezelligste babbel. Meet the team van jouw favoriete winkel!
Tags: #teamrunnerslab