WEBSHOP OPEN 24/7 | Contacteer onze adviseurs via WhatsApp (+32 479 05 65 99) voor LIVE CHAT van maandag t/m zaterdag tussen 9u30 en 18u00.

 

Voor SCHOENADVIES werken we uitsluitend OP AFSPRAAK. Boek op voorhand jouw persoonlijke afspraak voor 30 minuten één-op-één advies. Lees hier meer.

05 FEBRUARY 2021   l   RUNNERS' LAB

40 jaar Runners' lab | Wie zorgt er voor ons uitgebreid productaanbod?

Al jaar en dag passeert elk product bij Runners’ lab eerst hun kennersoog alvorens het de winkel binnenkomt. Eddy D’Hondt en Natasja Vansteenkiste staan al meer dan een decennium in voor de aankoop van al onze producten. Maak kennis met hen.

Avontuur aangaan

Eddy D’Hondt en Natasja Vansteenkiste vormen al jaren een tandem. Niet alleen door hun gedeelde rol als aankoopverantwoordelijke bij Runners’ lab, maar ook doordat ze naast de werkvloer lief en leed delen. Hoe zij dit avontuur aangingen, laten we hen graag zelf vertellen.

Eddy: “Als kleine jongen wil je ruimtevaarder worden. Ik had als tiener met een wat rebels kantje nooit verwacht dat ik uiteindelijk aankoopverantwoordelijke zou worden bij een loopspeciaalzaak. Je bent jong en gaat van avontuur naar avontuur en van uitdaging naar uitdaging. Ik ben blij dat ik eind de jaren ‘80 met een avonturier als Jempi in contact ben gekomen. Ik was op zoek naar vakantiewerk en botste op een advertentie van het toenmalige Runners Service. Ze zochten iemand die met een computer kon werken en van sport hield. In die tijd was een computer nog heel exotisch, dus de combinatie met sport was al helemaal vreemd."

"Het klikte meteen met Jempi. Ik had nog nooit van het woord sportorthopedie gehoord, maar Jempi vroeg mij of ik die opleiding wilde volgen zodat ik zowel de winkel als het atelier kon ondersteunen. Dat deed ik dan ook. Het was één van de vele dingen die ik dankzij hem geleerd heb, want ik ontdekte ook de internationale sportbeurzen, maakte internationale contacten, werd assertiever, kreeg meer zakelijk inzicht... Het was één grote leerschool en heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. Na de opleiding moest ik een jaar het leger in, maar zelfs dan kwam Jempi mij soms nog uit mijn weekenddienst halen zodat ik op zaterdag mee in de winkel kon helpen. In ‘92, net na mijn verplichte legerdienst, kreeg ik een aanbieding die ik niet kon weigeren. Ik kreeg de kans om het sportmerk Saucony te vertegenwoordigen in de Benelux. Dertien jaar lang heb ik voor hen gewerkt en hen mee grootgemaakt, want in mijn beginperiode hadden ze nog maar één klant: Runners’ lab. Toen Jempi mij vroeg om terug te komen kon ik hem niet teleurstellen. Mijn respect voor hem was (en is) groot, dus daarom bracht ik hem in contact met Natasja.”

Natasja: “Toen Jempi die vraag aan Eddy stelde, zat ik net op een tweesprong in mijn carrière. Een job als aankoopverantwoordelijke leek hem iets voor mij. Ik had op school biomechanica gekregen, maar echt een brede achtergrond had ik niet in die branche. Ik kende niet veel van schoenen. Eddy zei dat hij mij daarin van buitenaf wel zou ondersteunen, dus ging ik in 2004 bij Runners’ lab aan de slag. In tegenstelling tot Eddy, die een fervent marathonloper was en nog steeds de snelste Belgische tijd van alle Marathon Majors samen op zijn naam heeft staan, ben ik minder gebeten door het lopen. Ik heb die connectie niet, al hield Eddy mij altijd wel aan het lopen. Zo heb ik ooit de Antwerp 10 Miles, de 20 km van Brussel en de Hood to Coast relay gelopen. Ik was meer geboeid door de klimsport, maar toch had ik er helemaal geen moeite mee om mee te draaien tussen al die fervente lopers. Ik vond het net een voordeel, want ik kon alles meer vanop een afstand bekijken.”

Extra kennis en ervaring in huis

Uiteindelijk ging ook Eddy overstag en vervoegde hij opnieuw het team. Samen met zijn vrouw focusten ze zich samen op de productaankoop, iets wat vandaag nog steeds het geval is. Zijn wereldwijde contacten en sterke visie op de verschillende producten en de loopindustrie waren een grote meerwaarde voor het bedrijf. Als Eddy spreekt, wordt er dan ook met belangstelling geluisterd, zowel binnen het team als ver daarbuiten.

Eddy: “Ik zag Runners’ lab alsmaar groeien en zag mogelijkheden. Als ik Jempi het idee kon verkopen om een vestiging in Gent op te starten, dan wilde ik graag terugkomen. En dus ging ik in 2005 met mijn Powerpoint en financieel plan naar hem. Hij zag het meteen zitten, dus dan was voor mij de knoop om terug te komen snel doorgehakt. Natasja deed de aankoop van alle textiel, schoenen én accessoires, dus zij klopte echt lange dagen. Doordat ik er weer bijkwam kon ik haar wat ontlasten.”

Natasja: “Met de terugkomst van Eddy werd de werklast voor mij veel draaglijker. We verdeelden de taken goed en als ik nu terugkijk op de afgelopen vijftien jaar ging onze samenwerking altijd heel vlot, want daar had ik in het begin schrik voor. We hadden bij Saucony al eventjes samengewerkt maar ik ben daar vertrokken omdat we thuis nog te veel aan het discussiëren waren over het werk. Die ervaring heeft ons misschien wel geholpen om valkuilen te vermijden. We vullen elkaar op zich goed aan. Eddy kan soms een beetje ongeduldig en onrustig zijn, terwijl ik het tegenovergestelde ben.”

Groei van Runners’ lab

Eddy en Natasja zijn beiden in het kleine filiaal in Beveren begonnen waar ze als duizendpoot werden ingezet. Alvorens de weg naar een professionelere aanpak werd ingezet, werd hun veelzijdigheid op de proef gesteld.

Natasja: “Ik sta er niet zo vaak meer bij stil, maar ik koester leuke herinneringen aan de periode in Beveren. Het was er superklein. We waren ook maar met zo’n tien personeelsleden waardoor iedereen meerdere opdrachten had. Door de kleine oppervlakte hadden we niet veel mogelijkheden waardoor onze eettafel letterlijk voor alles werd gebruikt. Ikzelf nam ook verschillende taken op mij: ik deed de aankoop, pakte mee uit, legde de winkel goed, hielp de klant en deed ook nog de inventaris. Vooral de inventaris maken was een hele uitdaging, want stockbeheerprogramma’s zoals we die vandaag kennen hadden we nog niet. Als we iets wilden bestellen moesten we in kaften naar de aankoophistoriek gaan zoeken of in veel gevallen in de stock onze voorraad beginnen tellen en het op een blaadje schrijven. Het was één ongestructureerde boel. Het enige waar ik mij gelukkig niets van moest aantrekken was de boekhouding en de aankoop van sportbeha’s, want dat deed Lut. Zij was heel belangrijk voor mij. Lut was echt een harde werker, ongelofelijk. Zij had gelukkig wel een aparte ruimte waar ze haar facturatie kon doen, maar zij zat niet graag alleen dus haalde ze een stuk uit de muur zodat ze toch nog een beetje bij ons was.”

Eddy: “Ik weet nog dat we in die tijd ook onze eerste marketingstapjes zetten. Van een digitale wereld was toen nog amper sprake, dus Koen en ik gingen in die tijd nog met een simpel, zelfontworpen foldertje met eigen foto’s naar de drukker. Stilletjes aan bouwde Koen ook de website verder uit, dus jaar na jaar gingen we professioneler te werk. Als je het vergelijkt met het digitaal platform van nu val je bijna achterover. Het digitale is nu de standaard, maar toen was dat zeker nog niet het geval.”

Rol van aankoopverantwoordelijke over de jaren heen

Doorheen de jaren is de invulling van hun job en hun werkwijze meegegroeid met de omvang van het bedrijf en de verschuivingen op de markt. Bij veranderingen komen gelukkig ook vaak opportuniteiten bovendrijven. De coronacrisis vormde op dat vlak voor hen gek genoeg een welgekomen uitdaging.

Natasja: “Nu we het vijfvoud van het personeel van toen hebben, zit iedereen meer in zijn taak. Mijn job blijft desondanks nog heel divers. Naast het plaatsen van bestellingen beantwoorden Eddy en ik regelmatig nog vragen van consumenten, communiceren we met leveranciers en onderhandelen we met de merken. Dat laatste vind ik heel leuk. Het is een uitdaging omdat je soms dingen moet vragen waarvan je niet weet of je dat wel durft. Ik loop ook nog veel rond in de winkel om alles goed te hangen. Ik kan het niet zien dat er een jasje openhangt of een shortje scheef hangt, nog iets wat ik van Lut geleerd heb. Het moet allemaal strak hangen.”

Eddy: “De grootste verandering doorheen de jaren is sowieso het plaatsen van orders. Vroeger zetten de merken stock voor je opzij die je nog kon bijbestellen als je voororders op waren. Dat kan niet meer. Als je het niet op voorhand besteld hebt, dan heb je het gewenste product niet meer. De merken leggen nu de risico’s volledig bij de winkels zodat ze zelf niet met de stock blijven zitten. Corona bemoeilijkte dit nog eens extra, maar gelukkig hadden wij beiden de reflex om daarop in te spelen. Onze job werd ons moeilijker gemaakt, maar achteraf gezien was dat misschien wel wat we beiden nodig hadden. Dankzij dit rare jaar konden we ontsnappen uit de routine en opzoek gaan naar nieuwe impulsen.”

Natasja: “Na al die jaren werd het inderdaad misschien iets te ‘easy’ en eenzijdig. Dit jaar was zeker een kanteling. De digitale wereld werd door het sluiten van de winkels alleen maar belangrijker en dat opende mogelijkheden. We konden een breder publiek bereiken en kregen meer vrijheid om nieuwe merken op te zoeken. Er was wel al langer dan vandaag een verschuiving op vlak van loopkledij. Items zoals een tight zijn veel modieuzer geworden doordat ze nu ook in het modebeeld verschijnen. Ze zitten meer in de fashionwereld verweven waardoor lopers er leuk willen uitzien als ze gaan sporten. Vroeger bleef een model jaren hetzelfde, maar nu wordt er continu gespeeld met pasvormen, motieven, kleuren...”

Eddy: “In mijn domein zijn er zeker ook veranderingen, met dank aan de internationalisering. Heel vroeger hadden wij trouwens nog verschillende soorten sportschoenen. Uiteindelijk zijn we daarmee gestopt en ons beginnen specialiseren in loop- en wandelschoenen, want dat zit in ons DNA. Bij onderhandelingen of moeilijke keuzes zal ik altijd terugkoppelen naar ons DNA en onze roots. Schoenen moeten functioneel, degelijk, technisch en loopbaar zijn, zonder al te veel ‘spielerei’ wat je vandaag meer en meer ziet. Dat wil niet zeggen dat we geen exclusievere producten aanbieden, integendeel. Exclusiviteit hebben wij graag. Dat maakt ons sterk en daarmee kunnen we een statement maken naar de buitenwereld. Er is niets leuker dan datgene kunnen aanbieden wat niemand anders heeft en waarmee we ons kunnen onderscheiden.”

Inspiratie uit alle uithoeken van de wereld

Wie Eddy kent, weet dat hij zijn passie onmogelijk kan wegsteken. Dag in, dag uit is hij met zijn job en het geheel errond bezig. Zelfs wanneer hij samen met Natasja naar het buitenland gaat, is de connectie met het lopen nooit veraf. Ook in het buitenland doet hij telkens weer nieuwe inzichten op.

Eddy: “Als ik naar het buitenland ga, voor zaken of voor persoonlijke doeleinden, dan wil ik altijd weten hoe het met de loopcultuur in dat land zit. Hoe kijken de mensen naar running, want running is niet overal ter wereld de running zoals wij dat kennen. In 2016 was ik bijvoorbeeld in Seattle, de thuisbasis van Amazon, Microsoft en een heleboel andere hightechbedrijven. Er was daar een klein, oud loopwinkeltje zonder ook maar iets van digitale set-up. En toch was het de belangrijkste loopzaak daar. Dan vraag je toch af waaraan dat ligt. Het toont nog maar eens aan dat ook het menselijke aspect heel belangrijk is. Ik geloof dat als je het menselijke aspect kan combineren met een stukje hightech, zoals wij met onze footscan doen, je de perfecte match hebt gevonden. We proberen onze adviseurs dan ook mee te geven hoe belangrijk het wel niet is dat ze oprecht belangstelling tonen in iedereen die bij ons langskomt. We moeten vechten voor de klant en mogen het nooit als een evidentie beschouwen dat ze bij ons langskomen. Elke klant moeten we verdienen.”

Trotse aankopers

Ondanks zijn soms kritisch kantje kunnen zowel hij als Natasja met veel fierheid terugkijken op hetgeen zij en het bedrijf zelf de voorbije jaren gepresteerd en verwezenlijkt hebben.

Natasja: “Wat het vooral bijzonder maakt is dat Runners’ lab uit een niet-commerciële omgeving is uitgegroeid. De meeste van onze filialen zijn niet gevestigd in de klassieke winkelgebieden. Dat maakt het extra bijzonder dat we het zo goed doen, al wil dat ook zeggen dat we altijd een tandje moeten bijsteken. Ik ben heel trots op het feit dat we al zo groot zijn geworden.”

Eddy: “Ik kijk nog elke dag vol bewondering naar hoe Koen is geëvolueerd van schuchtere atleet tot doortastende CEO. Zijn gedrevenheid, winnaarsmentaliteit, snel denkvermogen en integriteit maken van hem één van de meest succesvolle CEO’s in onze business. Hoe ik eerst onder een avonturier als Jempi en daarna onder een manager als Koen heb kunnen meewerken aan de groei van Runners’ lab is schitterend. Ik ben er ook heel trots op dat elk product dat hier vertrokken is, en dat zijn er ontzettend veel, door ons is aangeleverd.”

Tags: since1980, 40jaar


the latest news

WEBSHOP

Adidas Boston 10 | Dé nieuwste trainingsschoen met wedstrijdallures

De adidas Adizero Boston van weleer is niet meer. De tiende versie van dit vermaarde model kan rekenen op de revolutionaire technieken uit wedstrijdexemplaren waardoor de weg naar nieuwe records open ligt.

Tags: Adizero Boston 10, Runners' lab Athletics Team, adidas running, Team Runners' lab, adidas

WEBSHOP

Op de loop | Het verhaal van Bashir Abdi

‘Op de loop’ is het verhaal van Bashir Abdi. De beste marathonloper van ons land vertelt over zijn hobbelige weg van Somalië tot Gent. In deze biografie wil hij ons vooral laten kennismaken met de persoon die schuilgaat achter de atleet.

Tags: Op de loop, Bashir Abdi

WEBSHOP

Saucony Endorphin-collectie | Tweede editie completer dan ooit

De Saucony Endorphin-collectie kan haast niet completer zijn. Met een razendsnelle en vernieuwde wedstrijdschoen, temposchoen, comfortabele trainingsschoen én binnenkort ook een trailschoen hebben ze een exemplaar klaarstaan voor al je loopjes.

Tags: Carbonschoen, Endorphine-collectie, Saucony


Maak een afspraak

DE GROOTSTE LOOPSPECIAALZAAK VAN BELGIË